Fødselsår?

Klubb?

Ullern Tennisklubb

Yrke og arbeidssted?

Professor emeritus, Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo. Etter hvert en passe miks av pensjonist og lystbetont arbeid.

Hvilken musikk hører du på?

Jazz, punk, rock, visesang. Miles Davis, The Clash, Joe Cocker (Mad Dogs and Englishmen), Serge Gainsbourg. Når jeg blir eldre skal jeg sette meg ned og høre mer på klassisk musikk.

Som gourmet, kokk og matvrak er dette et vanskelig spørsmål. I utgangspunktet er det et spørsmål om hva slags vin skal man ha til maten eller hva slags mat man skal ha til vinen. Etter grundig gjennomtenking er det vanskelig å komme utenom den årlige januarturen til Sør-Frankrike. Etter innkjøp av trøfler på matmarkedet i Cannes nytes noen herlige trøffelmåltider med gode venner. Som en motsatt ytterlighet, og med lang fartstid fra Nord-Norge, slutter jeg meg til Margareth Mikaelsen: Skreimølje med lever og rogn.

Favorittdrikke?

På tennisbanen: Coca-Cola eller vann, ikke i for store mengder. Utenfor banen rødviner fra Bordeaux, Toscana eller Piemonte til kjøtt, hvitviner fra Burgund, Alvarino/Albarinho til fisk og skallldyr. Med årene er det blitt mindre brennevin, men gin tonic før maten og en grappa etter er herlig en gang i mellom.

10 år. Måtte krangle i flere år med foreldrene før jeg fikk lov til å begynne. Har alltid vært sur på at lillebror fikk begynne som 7-åring.

Har vært borte i mange ballspill, men det ble raskt tennis som jeg ble hektet på. Tennis er av de få idrettene man kan holde på med så og si fra vugge til grav. Bortsett fra at det er veldig gøy å spille tennis (selv om jeg også kan bli veldig sint!), føler jeg nå at det bidrar til å forsinke det uunngåelige forfallet.

Som trenings- og doublepartner er det givende, hyggelig og utfordrende å spille med Christian Groth. Som motstander har jeg mest glede av å spille med de som er et hakk bedre enn meg, eksempelvis  Jan Fredrik Kise og Torulv Tjomsland.

Favorittturnering og hvorfor?

Sommerturneringen i Stavern er kjempebra, særlig uten coronaresriksjoner. Vinterturneringen i Tromsø scorer også høyt; jeg bodde og spilte tennis i Tromsø i mer enn 8 år og elsker å komme tilbake dit.

Jeg mener at man skal leve mest mulig som vanlig, med spising og drikking og sånt. Ellers risikerer man at man slipper til for mye nerver. Jeg kan nok være enig med kritikere i at mine fysiske forberedelser er noe begrensete, men kanskje koker det ned til et spørsmål om hvor mye krefter man skal bruke på og utenfor banen.

Hvor mange timer i uken tilbringer du på tennisbanen?

2, i heldige tilfeller 3, mer når det er turneringer. Har målsetting om å legge inn et ekstra gear for å få en absolutt siste vår i 80 +.

Blir det noen annen trening i tillegg til tennisen?

Det er mennesker i miljøet rundt meg som mener at det blir alt for lite og at jeg er for lat. Skulle gjerne gjort litt mer, men synes det er kjedelig å løpe eller å gå på treningsstudio. Liker å gå på ski, men det blir jo mindre og mindre. Desto viktigere å være på tennisbanen hver eneste uke!

Vi hadde i mange år et fint veteranlag i Fagerheimen tennisklubb, men vi hadde alderen i mot oss, og da de fleste ble godt over 70 år gikk laget i oppløsning.

Strengt tatt bør man vel være litt tilbakeholdende med å avsløre slikt for allmennheten, men folk som husker meg fra juniorklassen kjenner raskt igjen min forehand cross.

Egentlig synes jeg det tradisjonelle grusdekket, når det er av god kvalitet, er det som gir meg mest velvære. Men jeg får nok mest ut av hardcourt med spillestilen og fysikken min.

Johan Haanes (1912-2000). Han var Norges fremste tennisspiller i en årrekke, og var usedvanlig hyggelig, inspirerende og interessert. Besøk i tennisbutikken hans i Grubbegata hadde en tendens til å bli langvarige, med samtaler om tennis og alt mulig annet. Ellers vil jeg trekke fram Torben Ulrich (far til Lars i Metallica), som var en førsteklasses tennisspiller, bohem, jazzmusiker og mye annet rart, og i sine beste stunder en virtuos på tennisbanen. Han spilte tennis om dagen og klarinett om natten.

Som tidligere president i NTV var min fanesak kampen mot fotfeiluvesenet. Jeg har resignert med at det langt på vei er en kamp mot vindmøller. I senere år har jeg vært opptatt av at en del klubber «stjeler» mer og mer av tilgjengelig spilletid fra vanlige medlemmer til fordel for organisert trening.

Frøydis Mabel Forberg