Fødselsår?

Klubb?

Eiksmarka Tennisklubb. Som junior: Stavanger Tennisklubb.

Yrke og arbeidsted?

Arkitekt. Daglig leder og partner i Element Arkitekter, Oslo. Professor II på Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo.

Jeg er glad i musikk som er nyskapende og originalt, uavhengig av sjanger. Prince er min store helt, og Billie Eilish imponerer meg. Tom Waits, Sade og Thomas Dybdahl er perfekt jobbemusikk. Favoritt musikkvideo: «Take on me» med A-ha. Nyskapende og innovativ i 1985.

Italiensk: få ingredienser. Rendyrket. No fuzz.

Favorittdrikke?

Vann på banen. Hvitvin utenfor banen.

Jeg begynte å spille da jeg var 6 år. Far spilte med noen venner i den lokale tennisklubben utenfor København og jeg fikk muligheten til å spille mot en vegg mens far trente, med en altfor stor og tung tre-racket. Startet med organisert trening i Stavanger Tennisklubb da jeg var 8-9 år.

Først og fremst på grunn av det sosiale. Tusen takk til Helle Aanesen og Lena Falck som fikk meg med ut på banen igjen!

Ettersom jeg nylig plukket opp racketen igjen etter 26 års pause, har jeg ingen favorittmotstander for øyeblikket. Da jeg var yngre var favorittmotstanderen Amy Jønsson, fordi hun var (og er) helt suveren og i en klasse for seg. Viktig å ha noen å strekke seg etter.

Hemingdoublen er en klar favoritt så langt. Flott hall, avslappet stemning og fantastisk vertskap!

Elsker også å henge rundt i Frognerparken når det er NM for juniorer. Nivået er milevis høyere enn da jeg var junior.

Jeg er klar til kamp etter litt veterantøying, og i tillegg helst nytt grep.

Hvor mange timer i uken tilbringer du på banen?

Får ikke til mer enn et par-tre timer i uken i snitt.

Blir det noe annen trening i tillegg til tennisen?

Forsøker å få til én styrketreningsøkt i uken: nødvendig for forebygging av skader, men forferdelig kjedelig.

Jeg spilte min første lagkamp for et par uker siden. Spiller kún double. Er reserve på laget.

Volley

Grus

Casper Ruud, så klart! Casper, med familie og trenerteam, har vist at det er mulig å hevde seg i internasjonal tennis. De har klart det «umulige» å etablere seg i toppen i en av verdens største individuelle idretter! Casper´s fremgang har enorm betydning for norsk tennis. Han er et forbilde for alle juniorene våre og han beviser at alt er mulig gjennom fokus, treningsvilje og høy moral.

Vi må jobbe for å få bygget flere baner, både ut og inne. Min drøm er at tennis blir en folkesport i Norge, slik det er i mange andre land. Baner opptar mye areal, så vi må tenke kreativt. Drømmer også om at det aldri skal bli «fast four» i veterantennis, eller i lagkamper. Det får holde med «no ad».

Som junior bodde vi privat når vi var på reise. Jeg bodde blant annet hos Familien Sunde på Heming i Oslo. Familien Sunde er min reservefamilie som jeg er så stolt over å kjenne. Mor Lisbeth kommer ofte og ser på oss når vi trener og «sis» Astrid Sunde er min doublepartner. Jeg utfordrer «bror» Knut Sunde. Han er en ekstremt dyktig fagperson og en herlig kreativ tennisspiller.

Foto: Chris Adland