1942

Nordstrand TK, vi har en damegruppe som trener der.  Begynte å spille i Brummunddal, Hamar Tennisklubb som junior og Strømmen Tennisklubb som voksen.  Der var det få damer, men gutta spilte med meg.

Lærer og senere rektor i Lillestrøm,  nå pensjonist.

Alt avhengig av tid og sted.

Med årene fisk og skalldyr, og det meste av den maten som Per lager.

Det må jo bli hvitvin til all fisken, men det er mye annet som er godt også..

Begynte som 6-7 åring i Brumunddal fordi moren var ivrig på tennisbanen.  Hun hadde vært med å starte klubben og ble en brukbar spiller selv.  Da jeg var 12 år, ble jeg medlem i Hamar Tennnisklubb.  Vi fikk Johs Tenmann som trener, og det ble mer system på spillingen.

Slike valg er nok ofte tilfeldige og avhengig av hva venner og familie holder på med.  Det var ikke gitt at du ble tennisspiller i Brumunddal på 50-tallet. Senere har det vært en sammensatt motivasjon.  Tennis er gøy, gir god mosjon, konkurranse har motivert, og det sosiale har vært viktig.  Nå er det sosiale aller viktigst.

Etter at jeg fikk proteser i begge knær og begge hofter, spiller jeg bare double.  Så damene i gruppa på NTK må være favorittene.  De spiller bra tennis, og vi har det hyggelig.

Bortsett fra hyggeturneringer feks i Spania, er det blitt lite turneringer de siste årene.  Tidligere var NM årets høydepunkter, og det var stas å få spille på norske veteranlandslag i Nordisk og VM.

Forberedelser til kamp var bare å slå baller.  Det var ikke kultur for andre forberedelser.  Nå hender det at jeg strekker ut et par ganger før jeg går på banen. . .

Sjelden mer enn to timer i uken.

Sykler, går på ski og trener uregelmessig på treningssenter.

Det er mange år siden jeg spilte lagtennis.  Vi manglet ofte damer til et lag på Strømmen, men jeg var heldig og fikk spille på herrelaget som veteran.

Har nok løpt mye rundt og tatt ballene i forhand.  Nå er jeg blitt for treg til det. .

Lenge var det grus, for vi spilte bare om sommeren.  Nå trives jeg innendørs, men det er viktig at underlaget ikke er for hardt.

Lite originalt, Roger Federer!

Brenner nok mest for de mindre klubbene i distriktene.  Det er spesielt vanskelig å skape miljøer som får jentene til å fortsette med tennis.  Jeg tror disse klubbene ofte trenger trenerhjelp fra krets og forbund.

Helge Haugland.  Han begynte som 10-åring i Skedsmo Tennisklubb, og det er flott at han nå er blitt en så god veteranspiller.