1942

Blommenholm og Sandvika TK

Karakteranalytiker og psykoterapeut. Privatpraksis i Sandvika

Klassisk musikk til meditasjon,Vikingarne til dans og visesang blant gode venner. Med stigende alder mer klassisk og mindre viking, men tennis like moro.

En bolle med ferske reker, pariser og godt med majones sammen med en kald halvliter fatøl på Stavern bryggerestaurant etter to harde kamper og finale neste dag. Bedre smaker det ikke.  Til dessert, Graneruds småkaker.

En halvliter til – med forsiktighet.

Som syvåring sammen med ti - tolv jevnaldrende nyinnflyttet i samme blokka med tennisbane rett utenfor. Et lykketreff, og mange av oss ble gode, med Per Hegna som den beste og jeg selv som kanskje den mest utholdende..

De første førti årene for å vinne – de neste fem og tyve for å ha det gøy, få til de flotte slagene. Derfor tok det meg nær femti år å vinne mitt første NM og nå er det både gøy å spille og gøy å vinne.

Opp gjennom årene har jeg spilt med mange, veldig mange og det er alltid veldig hyggelig - uansett hvem. Ved sidebytte kommenterer vi de flotteste slagene, og avslutter med å skryte hverandre oppover. Slik er det for de fleste tror jeg. Det gjør at tennis er en sosial plussfaktor for de fleste. For meg så absolutt.

Stavern med sol, sommer og et entusiastisk publikum, men også spennende å delta ute i den store verden.

Skynder meg for ikke å komme for sent. Strekker litt ut mellom gamene.

En time  i utvidet lunsjpause to til tre ganger i uken. Mindre er et tap og mer en bonus.

Ved siden av å være tennisspiller er jeg et friluftsmenneske med minst en skogstur i uken. Tennis er gøy, friluft er rekreasjon, noe helt nødvendig.

Vi er mange ivrige i Bstk, og konkurransen om en plass på laget er hard. Men på tross av høy alder slipper jeg fortsatt til på et par av kampene.

Backhand når jeg er i posisjon og gir slipp, noe jeg for sjelden tør når konkurransen spisser seg til. Da kommer slicen. Sikkerhet fremfor dristighet  på backhand. Motsatt på forehand..

Hardcourt eller grus slik du finner den i Asker.

På banen prøver jeg å gå som Fedrer, rolig  og avbalansert, men blir litt etter i selve spillet. Burde kanskje se meg om et et nytt forbilde for å være i utvikling . Fedrer begynner jo også å bli litt gammel.

En takknemlighet over fortsatt å kunne leke og ikke minst at så mange stadig synes det er gøy å leke med meg.

Det må selvsagt bli min gode venn Ariane Møthe, alltid hyggelig og alltid like blid, men med en drepende forehand når den sitter !