1944

Gjøvik

Pensjonist (eks-lektor i språk og litteratur)

Det begynte med klassisk i tenårene, men filmen og musikken til West Side Story endevendte alt. Så fulgte Gershwins musikk, særlig Porgy and Bess. Deretter fortapte jeg meg i fransk visesang, og det ble 20 år med  radioprogram i NRK: Brel, Brassens, Ferrat, Barbara, Serge Reggiani etc. I dag lytter jeg til alle disse sjangrene!

For tiden har jeg en hang til ovnsbakt, økologisk, fransk kylling (såkalt frittgående). Gjerne fylt med en kvast timian, løk og et par laurbærblad. Tilbehør: salsifis(havrerot) og sopp! Dessuten smaker en osso bucco hos søster Rita forteffelig! Minneverdig tennismåltid: I veikanten soer for Buenos Aires etter VM der i år 2000 sammen med JF Kise og T. Norderhaug –  en herlig,saftig, blodig biff servert av en distingvert, eldre herre i velurdress med vest og sløyfe! Under en strålende sol og 30 grader!

Våkner gjerne til dyst med en stor kopp cafè au lait med honning. Til god mat hører god vin, helst interessante røde naar det passer, hva med en bedre St Estephe?. En vellagret konjakk kan gjerne avslutte aftenen! Østers og foie gras krever selvsagt en annen farge.

I 16-17 årsalderen.

Liker utfordringen i dette intense (skue-)spillet som foregår på en forholdsvis liten scene. Spenning, kraft, allsidighet og glede. Dessuten har denne sporten etter hvert ført meg verden rundt og bidratt til å møte et vidt spekter av mennesker – noen av dem har blitt venner.

Tre keivhendte som stort sett slår meg: to på Gjøvik og en i Paris. Vi har det moro sammen i alt alvoret: mange replikker! Den store utfordringen er alltid å få til skikkelig lengde og kraft på ballen slik at de ikke dreper meg direkte, men det blir stadig vanskeligere...

ITF-turnringen i badebyen La Baule (Frankrike) i juni (vant den i fjor!). Vi er 10 spillere i en villa klint inntil klubben, som ligger i et idyllisk sommerresidens-kvartal. Fine grusbaner, intim atmosfære og havet er bare noen meter unna. Går det dårlig med tennisen, så har vi syklene og kysten. Frokost og særlig sen middag er høydepunkter.

Har aldri telt! Men er jeg i ro hjemme,kan det fort bli 8-10 timer.

Lite i Norge, mer i Paris de siste årene.

Det får andre bedømme. Men det kiler i maven når en hårfin dropshot går inn.

Grus. Men du verden hvor himmelsk det har vært å

spille på perfekte gressbaner i Australia og England, men jeg behersker det selvsagt ikke!

Ikke et spesielt. I den grad jeg ser på kamper holder jeg ofte med den mer ukjente spilleren eller underdogen (dette kan ha mye med meg selv å gjøre!?). I en periode likte jeg godt spillestilen til Stefan Edberg (selv om han virket litt mutt). Har absolutt  sans for de mer artistiske spillerne, f.eks. typen Fabrice Santoro.

Måtte fair play og godt humør regjere! Fortsett kampen mot fotfeilene : det er latterlig når en med grov fotfeil diskuterer en millimeterball i samme slagveksling.  Det er menneskelig å klage (sic), men begrens deg, særlig du som selv aldri sitter i styret eller arrangerer turneringer!

Nelly Jacobsen