1939

Brumunddal tennisklubb og Hamar I.L., tennisgruppen.

Pensjonert lærer

Helt siden jeg var ung har jeg vært interessert i jazz. Noen av mine favoritter fra 50-tallet og fortsatt i dag: Bill Evans, Stan Getz, Miles Davis,  John Coltrane, Art Tatum, Ben Webster, Clifford Brown, Chet Baker, Gerry Mulligan og Dave Brubeck.

Vanskelig å svare her, det er så mye som er godt.  Min generasjon er ikke bortskjemt når det gjelder mat. Men O.K., jeg kan velge en saftig, mør biff. Maten smaker ekstra godt sammen med gode venner.

Etter en lang, hard tenniskamp: En kald, halvliter pils. En gang jeg spilte doublelagkamp i Wimbledon med veteranene, fikk jeg, mens jeg lå i badekaret, spørsmål om jeg ønsket noe å drikke. Jeg fikk ønsket mitt oppfylt. For en service!
P.S. Drikker ikke pils før bilkjøring, selvfølgelig.

I 1954. Ble inspirert av de beste norske som spilte den årlige Gjøvikturneringen. Johan Haanes, Finn Søhoel, Gunnar Sjøwall og Finn Dag Jagge. Fikk til og med spille et kvarter med Johan Haanes.

Tennis er en idrett for (nesten) hele livet. Når du spiller,trener du styrke, hurtighet, hjerte/lungefunksjon, sansemotorikk og styrker din mentale helse. I tillegg er tennisvennene en viktig del av ens sosiale miljø. Hvorfor spiller ikke flere tennis i Norge?

Han er den jeg beseirer etter en knallhard,jevn tresettskamp.Jeg foretrekker fortsatt å vinne framfor å tape, men nå er jeg på grunn av høy alder fratatt muligheten til å spille tre sett her hjemme. Men ikke internasjonalt!

VM for lag. Den mest seriøse turneringen. Captain`s meeting med representanter fra ITF. Høytidelig åpningsseremoni. De aller beste i verden deltar. Spiller matcher hele uka enten laget vinner eller taper. Har fått mange utenlandske venner som jeg treffer igjen og igjen.

Fysisk: Stort sett for dårlig fordi forholdene ikke tillater det. Forberedelsene bør ideelt sett foregå på en tennisbane med   partner(e), men dette er vanskelig å få til. Men i V.M. for lag  får alle tildelt bane og oppvarmingstid før matchene starter.

Mentalt: Foran viktige kamper prøver jeg å samle tankene mine om tennisen,-og bare den

Varierer mellom 3-5 timer, men spiller oftere foran viktige turneringer og om sommeren.

Tidligere spilte jeg bedriftshåndball og volleyball, men nå er det bare tennisen igjen, idretten for hele livet.

Har like til det siste vært reserve på Hamars divisjonslag og spilte noen kamper sist sommer. Viktigste lagtennis er selvsagt når jeg spiller nordisk mesterskap og V.M. for lag sammen med veteranene.

I gamle dager backhand, men nå serven (sier broder`n).

Nå blir dere overrasket: GRESS! Spilte på gress for første gang da jeg debuterte som veteranspiller i Perth i 1985. Veldig vanskelig til å begynne med, men etter et par dager med trening begynte slagene å sitte. Etter drøye to uker i Australia var jeg overbevist: Så mykt og fint det var å løpe på dette underlaget, og den lave, litt hurtige spretten passet meg utmerket. Senere har jeg hatt gleden av å spille på gress både i Australia og U.S.A. Ikke rart at utendørstennisen begynte på dette dekket, og tidligere ble tre av fire Grand Slam-turneringer spilt på gress. (Melbourne, Forest Hills og Wimbledon).

Da jeg var ung: De beste norske, nevnt ovenfor Nå: Roger Federer, ikke akkurat som forbilde, men jeg beundrer både hans estetiske slag  og uklanderlige oppførsel på banen.

a) Mange barn og ungdommer deltar på kurs og sier de synes tennis er gøy. Men hvor er disse unge når sommeren kommer, og banene er ledige? Må treneren være til stede for at de skal spille?

b) Jeg mener at veteranforbundet bør holde seg til det internasjonale tennisforbundets regelverk og ikke avkorte kampene i de eldste klassene. Selv i det krevende Birkebeinerrennet går 80-åringene like langt som de sprekeste.

Marit Munro alias (den tidligere svømmestjernen) Marit Sæther.