Fødselsår?

Klubb?

Holmen Tennisklubb

Yrke og arbeidssted?

Hovedtrener i Holmen Tennisklubb. Høgskolelærer med ansvar for skøyteidrett ved Norges Idrettshøgskole.

Hvilken musikk hører du på?

Selvfølgelig situasjonen som bestemmer musikkvalget. I sommer har det blitt mye U2 etter å ha sett dem live på Ullevi. Bono gjorde stort inntrykk på meg både med musikken, showen og ”budskapet”!

Mat er en STOR del av livet mitt!! Til daglig blir det mye av mitt hjembakte brød og mye pasta. Hvis jeg går på restaurant bestiller jeg som regel fisk. Skall jeg lage maten selv blir det som oftest grillet kjøtt.

Favoritt drikke?

Det finnes så mye gott å drikke, så det beror helt på situasjonen. VANN er tross alt det beste! Og att vi i vårt land kan drikke det rett fra springen er jo et privilegium!. Ellers lages det jo masse gott drikke utefra vannet…….

Når Björn Borg slo igjennom i begynnelsen på 70-tallet. Da lagde vi minitennisbaner med badmintonnett spent mellom to guttesykler (med en bue bakpå) og spilte med badmintonrack og skumball. Det var meget likt dagens Play and Stay konsept fra ITF.

Da jeg til daglig jobber som tennistrener, blir mitt arbeid mer meningsfylt da jeg selv kan spille kamper selv!

Har du en favorittmotstander på tennisbanen og hvorfor?

Jeg liker å spille mot alle som ”kjemper og aldri gir opp”! Jeg elsker å spille lange og jevne kamper. Når det blir både fysisk tungt og mentalt spennende er tennisen som mest fasinerende synes jeg!

Swedish Open i Båstad. Her kan du se toppspillere på nære hold i en fantastisk atmosfære.

Jeg prøver å praktisere det jeg selv lærer mine elever; - Hva vet jeg om min motstanders styrke og svakheter? Hvordan ønsker jeg att spillemønsteret i kampen skall se ut? Være svett når jeg går inn på banen!! Med den lille enkle prosedyren er både hode og kropp klar for kamp!

Hvor mange timer i uken tilbringer du på banen?

Jeg har nå jobbet i treneryrket på heltid siden 1991. For meg har det alltid vært en grense på 25 undervisningstimer per uke over tid. Blir det flere timer tror jeg det fort kan gå ut over motivasjonen.

Blir det noe annen trening i tillegg  til tennisen?

Jeg har siden mange år tilbake kun trent ”lystbetont” og det er for meg når det er en ball med i treningen! Vi spiller bla. innebandy en gang i uken med Holmens tennisjuniorer samt noen inviterte trenerkolleger. Da er pulsen høy!! Ellers går jeg en hel del på skøyter og ski.

Lagtennis er årets høydepunkt i Holmen Tennisklubb! Det har høy prioritet både for juniorer og seniorer i vår klubb. Personlig synes jeg det å coache en spiller på banen (som er lov kun på lagkamper) kan være like tilfredsstillende som å spille selv.

Backhand

Grus

Roger Federer og Rafael Nadal er to fantastiske idrettsmen!! Kampene dem emellom er helt unikt!

Ja, det jeg brenner mest for når det gjelder tennis er den mentale delen av spillet!  Det å holde ”hodet kaldt” når det ”gjelder som mest” er ikke alltid så lett! Man trenger ikke å være tennistrener for å se att (altfor) mange kamper tapes ”mot seg selv”! Den som klarer å ”knekke” den koden får også større spilleglede!!